Brug en varmepude til afspænding når du er stresset

Hvis du allerede har læst nogle af artiklerne her på siden omkring symptomerne på stress og hvordan man bedst håndterer situationen er du sikkert allerede klar over, at afslapning er en afgørende parameter i at tage hånd om din stress.

Når man bliver stresset skyldes det ofte et for højt arbejdspres, og at man i høj grad føler sig presset af udefrakommende omstændigheder. En af de mest effektive metoder til at bearbejde stress på er at finde frem til nogle teknikker der gør dig og din krop i stand til at slappe af.

For mange hænger varme og afslapning tæt sammen. Tænk bare på den følelse det normalt giver at stå under den varme bruser eller at ligge i et varmt badekar. Dén varme og effekten deraf er kan du give din krop ved hjælp af noget så simpelt som en varmepude.

Hvad koster en varmepude?

Præcist som ved så mange andre produkter, så fås også varmepuder i mange prisklasser. Harald Nyborg har f.eks. en model til 99 kr., hvor kvaliteten dog også er derefter. Et af de store mærker indenfor den her type produkter er tyske Beuer, som er kendt for den høje kvalitet af blandt andet deres varmepuder. Deres varmepuder kan du blandt andet købe ved en række netbutikker der sælger sundhedsprodukter.

TIP: Se priser på Beuer varmepuder her

Set i lyset af hvor ødelæggende stress kan være for ens hverdag bør du umiddelbart ikke gå efter det billigste produkt hvis du skal have en varmepude. Brug hellere lidt flere penge, og få en varmepude som du kan beholde i mange år fremover. Den mest udbredte pude fra Beuer er deres ”HK25” pude. Der får du en helt almindelig varmepude på 30×40 cm, som har tre forskellige varme-niveauer.

Hvornår og hvordan skal jeg bruge varmepuden?

Der findes mange indgangsvinkler til hvordan man vælger at tackle sin stress. Alfa omega er at man finder frem til nogle metoder der virker for en selv – det vil sige metoder, som gør dig i stand til at koble af fra de ting der har forårsaget stress-symptomerne.

Når du skal bruge varmepuden anbefaler vi, at du simpelthen planlægger en ”stille-seance”. Hvordan seancen skal forløbe er op til dig selv. Nogen vælger at sidde i sofaen med telefonen slukket, andre ligger på gulvet mens de hører en mindfulness-meditation eller lignende.

Uanset hvad vil det ofte være muligt at gøre i forbindelse med at du bruger varmepuden til at varme kroppen op. De fleste foretrækker at have den liggende henover nakken, så den opvarmer hele nakke/skulderområdet, og hjælper til at løsne op i alle de muskelgrupper der sidder i det område.

Bemærk dog, at du skal være lidt tilbageholdende med hvor lang tid du ligger med varmepuden – også selvom det følges behageligt. Som udgangspunkt bør du holde dig til korte seancer på 15-20 minutter af gangen.

Share on FacebookShare on Google+Share on TumblrTweet about this on Twitter

AndersW