Hvilke hjælpemidler kan jeg bruge for en bedre søvn?

En god søvn er forbundet med uendelige mange fordele! Lige så mange ulemper findes der, hvis ikke man får tilstrækkeligt med søvn. Der er et betydeligt antal mennesker her i folkeriget, der ikke får søvn nok! Det kan der være flere årsager til, f.eks. grundet stress, som efterhånden er en folkesygdom. Som selvudnævnte søvneksperter, vil vi nedenfor komme med forslag til, hvordan du kan få en bedre søvn.

Søvnapps

Det er ikke just en fordel at kigge på sin smartphone inden man skal til at sove. Vi anerkender dog, at de fleste gør det alligevel, derfor kan man lige så godt bruge telefonen som en hjælp til at sove bedre, og her findes der et hav at gode søvnapps, man kan bruge for en mere effektiv søvn.

Relax melodies: Denne app er downloadet af mere end 35 millioner mennesker. I appen kan du vælge afstressende lyde og melodier, der kan hjælpe dig ind i en slumren eller dyb søvn.

Søvn app

 

 

 

 

 

 

Pillow: Denne avancerede app kan føre dagbog over din søvn, og vække dig om morgenen når du sover mest overfladisk. Det kan den fordi dan kan tracke dine bevægelser og dit åndedræt. Appen kan endvidere kobles til dit smartwatch, så også din puls kan trackes. En anden fed feature er, hvis du har en mistanke, om at du vågner om natten grundet f.eks. støj fra biler, så kan pillow optage lydene for dig og fortælle dig hvad det var der vækkede dig. Du bruger appen som andre søvn-apps, ved at placere den lige under lagenet ved siden af dig. Hvis du ønsker mere viden om forskellige sove apps, kan vi anbefale dig at tjekke vores hjemmeside: castorolie.dk, her beskriver vi de forskellige søvnapps mere i dybden.

Kosttilskud

Der findes flere kosttilskud, der med fordel kan bruges ved søvnløshed. F.eks. baldrian, humle eller benylan. Sidstnævnte er hostesaft, men skulle efter sigende virke søvndyssende. Et andet middel vi selv har god erfaring med er melatonin-piller. Melatonin er receptpligtigt i Danmark. Dog kan det let erhverves over nettet fra udenlandske hjemmesider. Melatonin er uden bivirkninger, og de kan derfor godt anbefales som alternativ til de konventionelle sovepiller.

Fødevarer

Nogle fødevarer indeholder tryptofan, og netop dette stof har studier vist er søvndyssende. Nedenstående er nogle bud på fødevarer der indeholder dette stof

Hytteost. Hytteost indeholder tryptofan. Dette er der sikkert mange danskere der er glade for at høre, da denne ost-type, ikke er eksplosiv stærk i smagen som andre oste varianter.

Bananer: En banan indeholder tryptofan, nærmere betegnet så indeholder den 0,11 gram, måske lyder det ikke af meget, men det er faktisk ret godt. Udover det, så indeholder bananer også jern, magnesium, kalium og riboflavin som er et B2-vitamin.

Græskarkerner: Udover denne kerne har nogle fantastiske fedtsyrer som er gavnlige for kroppen, så indeholder den også sunde næringsstoffer. Endvidere har den et højt indhold af tryptofan.

 

Share on FacebookShare on Google+Share on TumblrTweet about this on Twitter

AndersW